Mitä kunnossapitotöitä tiekunnalla on syksyllä?
Syksyn sateet saapuvat ja alkaa olla parhaat ajat kunnossapitotöiden tilaukselle!
Syksyllä tulee uudelleen arvioida kulutuskerroksen riittävyyttä ja lisätä mursketta tarvittaessa. Tyypillisesti kulutuskerroksena käytetään 0-16 mm mursketta, joskus myös 0-11 mm mursketta.
Mursketta voidaan tehdä sorasta tai kalliosta. Molemmille on omat kannattajakuntansa. Pääasia on, että tielle ajettava murske on CE-merkittyä, jolloin se soveltuu käyttötarkoitukseensa.
Murskeiden laadussa kirjaimet merkitsevät murskeen materiaalia, kalliomursketta merkitään usein lyhenteellä KaM ja soramursketta lyhenteellä SrM. Numeroilla kerrotaan, minkälaisia raekokoja murske sisältää.
KaM 0-16 mm on siis kalliomursketta, jossa suurimmat rakeet ovat menneet läpi 16 mm seulasta ja mukana on myös kaikkea siitä pienempää raetta.
Murskeisiin on olemassa ohjeelliset rakeisuuskäyrät eri käyttötarkoituksia varten, joista selviää minkä verran mitäkin raekokoa murskeessa tulisi olla.
Oikeanlainen rakeisuus vaikuttaa tien pinnan tiivistymiseen. Jos murskeessa ei olisi mukana hienoa ainesta, se jäisi pyörimään tielle eikä tiivistyisi kovaksi ajopinnaksi.
Murskeen lisäys ennen vai jälkeen lanauksen?
Jos tiellä on liian vähän kulutuskerrosta ja pohjakivet paistavat, kannattaa murske ajaa ensin ja lanata vasta sitten. Jos tilanne ei ole niin paha, voidaan tie lanata ensin muotoonsa ja lisätä lopuksi uusi murskekerros.
Kesän jälkeen montut tiessä saattavat ärsyttää, mutta liian kuivalla kelillä ei tule lähteä lanaamaan. Lanaus vaatii aina sopivan kosteat olosuhteet, jotta tie tiivistyy.
Myöskään liian märkään aikaan lanausta ei kannata jättää, jotta pakkaset eivät yllätä ja tie ehtii asettua ennen talvea. Suosittelen kunnollista syyslanausta syyskuussa.
Aurausviitoitus
Viimeisenä kunnossapitotyönä, hyvissä ajoin ennen pakkasia, tehdään aurausviitoitus auraajaa varten. Aurausviitat asennetaan ajoradan molemmille puolille pareittain niin, että edellisiltä aurausviitoilta näkee pimeässä seuraaville.
Kaarteisiin viitat asetetaan tiheämmin kuin suorille tieosuuksille. Sopiva etäisyys ajoradan reunasta on yleensä n. 10–30 cm, mutta tämä riippuu tien sisäpenkan muodosta.
Liian lähellä ajorataa viittoja katkeaa talvella enemmän ja liian kaukana ne altistavat yliauraukselle. Tyypillisesti aurausviittoina käytetään oransseja, noin 1,5 metriä pitkiä muoviputkia, joiden halkaisija on 20-25 mm ja joiden päässä on heijastimet.
Jossain näkee vielä keppejä tai karsittuja kuusia aurausviittoina, joissa on tietysti se hyvä puoli, että ne maatuvat. Katkenneet muoviset aurausviitat tulee kerätä pois ja kierrättää asianmukaisesti.
Muistilista syksyn kunnossapitotöihin:
- Lanaus sopivissa kosteusolosuhteissa, tielle sopivalla työkoneella
- Sivukaltevuudet kuntoon
- Pintamurskeen lisäys tarvittaessa
- Aurausviitoitus ennen pakkasia
Jäikö kysyttävää? Jatketaan keskustelua kunnossapitotöistä Tiefoorumilla!