Kantavuusmittaus
Tien kantavuusmittaus on keskeisessä roolissa yksityistien perusparannushankkeeseen lähdettäessä, sekä suunniteltaessa.
Tievahti toteuttaa teiden kantavuusmittauksia pudotuspaino menetelmää käyttäen.
Tierakenteen kantavuustieto on tärkeä lähtötieto tierakenteen parantamista suunniteltaessa.
Oikeastaan perusparannushankkeessa kaikki lähtee liikenteeseen kantavuusmittauksesta.
Tie kantavuusmitataan ajoneuvon perässä vedettävällä mittauslaitteella.
Mittaus tehdään tien leveydestä riippuen 25 tai 50 metrin välein pudotuspaino menetelmää käyttäen.
Mittaus raporteista ilmenee miten tien kantavuus vaihtelee tielle asetettuun tavoitekantavuuteen verrattuna.
Tievahdin kantavuusmittausraportti on visuaalinen helposti luettava raportti. Mittaustuloksiin pohjaten muodostamme myös maa-aineslaskennan, jonka perusteella
tiedetään, kuinka paljon maa-ainesta tarvitaan tielle tavoitekantavuuden saavuttamiseksi.
Mahdollisen tiehankkeen kustannusarviot ja suunnittelut voimme toteuttaa suoraan kantavuusmittausraporttien pohjalta ja tilaaja voi saada nämä parhaimmillaan jo seuraavana päivänä.
Katso video!
Tievahti tietää mitä tiesi kantaa!
Kantavuusmittaus
palvelun sisältö:
Kantavuusmittausraportti (sisältää maa-aineslaskennan)
Digitaalinen kantavuusmittauskartta
Alustava kustannusarvio tien perusparannushankkeesta
Esitysaineisto tiekunnan kokoukseen
Traficom ohjeen mukaan valtionavusteisissa yksityistien perusparannushankkeissa on toteutettava kantavuusmittaus.
Katso myös!
Monet kantavuusmittauksen tilanneet ovat tilanneet myös tien digi-inventoinnin!
Kun inventoinnissa havaitut tarvittavat toimenpiteet yhdistetään tien kantavuusmittaustietoon, voidaan tiekunnalle muodostaa tarkka esitys tarvittavista perusparannustarpeista sekä niiden kustannuksista.
Hyvin tehty tieinventointi antaa hyvät lähtökohdat perusparannushankkeen
suunnitteluun ja onnistumiseen.
Katso video!
Mitä Digi-inventoinnissa tehdään?
Rumpuputket mitataan, kuvataan ja paikannetaan GPS-pisteineen.
Louhittavat kalliot ja maakivet louhintamäärineen inventoidaan.
Tien ojien ja laskuojien kunto sekä kaivuutarpeet kartoitetaan.
Tien erikoispiirteet, turvallisuustekijät, kunto ja ongelmakohdat raportoidaan.
Digi-inventoinnin yhteydessä tie usein myös kantavuusmitataan.