Pysyvät liikennemerkit ja liikenteenohjauslaitteet tarvitsevat aina päätöksen tiekunnalta ja luvan kunnalta.
Omatekoisten merkkien askartelu saattaa houkuttaa, mutta Traficomilla on liikennemerkeille selkeät vaatimukset laadun ja materiaalien osalta, joita kaikkien tienpitäjien tulee noudattaa.
Jos tiekunnassa on tarpeen keskustella nopeusrajoituksesta tai muista liikennemerkeistä tai liikenteenohjauslaitteista, tulee se ottaa jo kokouskutsuun asialistalle.
Nopeusrajoituksen suhteen suosin aluenopeusrajoitusta. Se takaa, että myös tiekunnan sivuteillä on voimassa sama nopeusrajoitus kuin päätiellä.
Mikäli tiekunta päättää asettaa aluenopeusrajoituksen, tulee huolehtia myös aluenopeusrajoitus päättyy -merkeistä.
Puomien kanssa tiekuntien tulee olla erityisen tarkkana, koska ne pääsääntöisesti poistavat mahdollisuuden saada kunnossapitoavustusta tai perusparannusavustusta.
Tiekunnan kokouspöytäkirjaan kirjataan päätökset, millaisia liikennemerkkejä tiekunta päättää asettaa ja mihin. Karttaliite havainnollistaa asiaa päätöksiä tekevälle kunnan virkamiehelle.
Kun myönteinen päätös kunnasta on saatu, voi tiekunta tilata ja asettaa merkit.
Näin asennat liikennemerkin tielle
Nettikauppoja on tarjolla useita, lisäksi voi löytyä hyviä paikallisia toimijoita. Varsinkin suuremmat määrät kannattaa kilpailuttaa.
Kunta hoitaa päätöksen tiedottamisesta poliisilaitokselle, tiekunnan vastuulle jää ilmoittaa liikennemerkeistä Väyläviraston ylläpitämään Digiroadiin.
Digiroadiin on pakollista ilmoittaa pysyvät painorajoitukset, ajokiellot ja puomit. Lisäksi sinne voi ilmoittaa nopeusrajoituksen.
Liikennemerkkien asettaminen tulee tehdä valtioneuvoston asetusta noudattamalla. Alimman liikennemerkin alareunan korkeus tulee olla 1,5 – 3,2 metriä tien pinnasta ja etäisyys ajoradan reunasta tulee olla enintään neljä metriä.
Liikennemerkin vähimmäisetäisyyttä tien reunasta ei ole erikseen säädetty, mutta siinä on hyvä ottaa huomioon raskas liikenne, lumen auraus ja tienvarsien niitto.
Oikein asennettu liikennemerkki on kohdistettu oikeaan suuntaan, sopivalla etäisyydellä tien reunasta ja betonijalka pitää merkin tukevasti paikallaan.
Liikennemerkki kannattaa kiinnittää putkeen ennen maahan asentamista. Kiinnikkeet kiristetään riittävän tiukkaan ja liikennemerkin heijastavaa pintaa varotaan vaurioittamasta.
Betonijalan ja liikennemerkkiputken väliin naputellaan tiivistysrenkaat ja betonijalan yläosa jää hieman näkyviin maan pinnalle, jotta liikennemerkkiputki ei ruostuisi niin nopeasti.
Ruostumista estää myös liikennemerkkiputken päähän asennettava tulppa.
4 tärkeää seikkaa liikennemerkkien asettamisesta yksityistielle:
- kokouspäätös merkkien asettamisesta ja sijainnista
- Kunnan lupa ennen merkkien asettamista
- Liikennemerkki ja lisätarvikkeet vaatimusten mukaisia
- Asennus riittävän korkealle ja sopivalle etäisyydelle tien reunasta
Onko liikennemerkit hallussa? Jatketaan keskustelua asiasta Tiefoorumilla.