Kantavuusmittauksella on keskeinen rooli yksityistien
perusparannushankkeeseen lähdettäessä tai sitä suunniteltaessa. Oikeastaan
kaikki lähtee liikenteeseen kantavuusmittauksesta.
Kun tiekunnassa aletaan tuumimaan, pitäisikö tie kunnostaa,
on kantavuusmittauksen tilaaminen hyvä lähtölaukaus.
Kantavuusmittauksella saadaan selville tien heikot kohdat, ja näin
ollen nähdään heti mitkä kohdat tiestä vaativat toimenpiteitä.
Tie kantavuusmitataan ajoneuvon perässä vedettävällä mittauslaitteella
Mittaus tehdään tien leveydestä riippuen 25 tai 50 metrin
välein pudotuspaino menetelmää käyttäen. Katso video kantavuusmittauksesta!
Jokaisesta mittauspisteestä saadaan tarkka kantavuusluku, jota voidaan
tarkastella helposti kantavuusmittausraportilta mittauksen jälkeen.
Tievahdin kantavuusmittausraportti on visuaalinen helposti
luettava raportti, jonka liitteenä toimitetaan myös valmiit laskelmat
tarvittavista murskemääristä, jotta tie saadaan haluttuun kantavuusluokkaan.
Kantavuusmittausraportti voidaan toimittaa tilaajalle sähköpostitse heti
mittauksen jälkeen.
@tievahti Vastaus käyttäjälle @Itse konu ♬ Epic uplifting music - Makoto Hiramatsu
Tielle voidaan määrittää painorajoitus mittausraportin perusteella
Yleensä kantavuusmittaus on lähtölaukaus tien perusparannushankkeelle.
Jos tien perusparannushankkeeseen ei kuitenkaan heti lähdettäisikään, niin pystytään mittausraportin pohjalta näkemään mitä tie oikeasti kantaa ja oikean painorajoituskyltin määrittäminen tienalkuun on helppoa.
Traficomin ohjeen mukaan valtionavusteisissa yksityistien perusparannus hankkeissa on toteutettava kantavuusmittaus
ELY-Keskus vaatii kantavuusmittausraporttia suunnitelmineen
tiekunnalta, jotta avustusta voidaan perusparannushankkeeseen myöntää.
Kantavuusmittausraportti ei onneksi vanhene vuodessa tai parissa joten,
kantavuusmittaus ei mene hukkaan, vaikka perusparannushankkeeseen ei heti
lähdettäisikään.
Hyvän tieinventoinnin ja kantavuusmittauksen yhdistelmällä pystytään
muodostamaan suhteellisen tarkka arvio perusparannushankeen kokonaiskuvasta ja
kustannuksista. Katso Traficomin ohje kantavuusmittauksesta.
Tiekuntien haasteet perusparannus hankkeissa
Perusparannushankkeet ovat usein haastavia ja monisäikeisiä. Tiekunnalla on usein iso kynnys lähteä toteuttamaan tien perusparannushanketta.
Huomioitavien asioiden paljous kertoo hyvin hankkeiden monisäikeisyydestä: (ELY-keskus, kunta/kaupunki, kilpailutus, lainoitus, osakaslaskutus, kokouskäytännöt, vakuutukset,
urakointi, kiertotiet ja paljon muita huomioitavia asioita.)
Anna perusparannus hankkeesi osaavan ammattilaisen hoidettavaksi
Tarjoamme kokonaisvaltaisen tai räätälöidyn ratkaisun tiekuntien tie- ja siltahankkeisiin. Tievahdin hankemalli on suunniteltu tarjoamaan tiekunnille selkeän, tehokkaan ja
kokonaistaloudellisesti edullisen tavan toteuttaa hankkeita.